Monday, Sep 25th

Last update07:01:47 AM GMT

You are here Felieton Koszalin coraz bliżej urzeczywistnienia wizji miasta portowego

Koszalin coraz bliżej urzeczywistnienia wizji miasta portowego

Email Drukuj PDF

Krok po kroku urzeczywistnia się wizja Koszalina jako miasta portowego, którym zresztą był przez całe wieki (rywalizował zbrojnie z Kołobrzegiem o prawo handlu na morzu), a którą w czasach nam współczesnych przedstawił m.in. prof. Witold Andruszkiewicz z Gdańska (artykuł profesora na koszalin7.pl - Koszalin jako nowy port turystyki morskiej - zarys idei). Jeszcze w marcu 2012 roku pisaliśmy: "Pomysł budowy portu w Koszalinie może wydawać się dziś fantastyczny, trzeba jednak pamiętać, że polska myśl morska zawsze odznaczała się niebywałym rozmachem i odwagą, zawierała elementy romantyzmu i marzycielstwa, przekuwanego później w czyn".

I oto ta z pozoru fantastyczna wizja na naszych oczach powoli przekuwa się w czyn, a sprzyja temu napływ pieniędzy z Unii Europejskiej i względna stabilność koszalińskiej polityki, której na szczęście nie dotknęły wyniszczające polityczne wojny wewnętrzne, tak jak to się stało np. w Szczecinie. Pod koniec ubiegłego roku oddano do użytku przebudowany kanał Jamneński wyposażony we wrota sztormowe. Częścią tego wielkiego projektu jest regulacja Dzierżęcinki ze stopniem wodnym przy Jeziorze Lubiatowskim, zalewem retencyjnym w Koszalinie (ul. 4 Marca/ Sybiraków) i regulacją rzeki w dalszym biegu. W tym roku zbudowany zostanie tzw. bajpas czyli obejście kanału Jamneńskiego, wyposażony m.in. w śluzę wyrównującą poziomy wody między jeziorem a morzem i nowy most zwodzony na drodze Unieście-Łazy - to wszystko umożliwi wpływanie jachtom z morza na jezioro. W następnych kilku latach zrealizowana zostanie budowa koszalińskiego portu jachtowego w miejscu gdzie dziś cumuje Koszałek.

Więcej na forum ---> Przebudowa kanału Jamneńskiego oraz Port turystyczny w Koszalinie.

Historię Koszalina można przedstawić jako wielowiekowe dążenia do czerpania korzyści z bliskości morza. Miasto przez długie wieki żyło z handlu morskiego, posiadało swoją flotę, port, stocznię i składy. Do koncepcji budowy portu powracano wielokrotnie w XIX i XX wieku, uwzględniając ją m.in. w powojennych planach rozbudowy miasta. Zawsze jednak na przeszkodzie stawał brak pieniędzy. Jednak nawet w najtrudniejszych czasach ekonomicznego zastoju, kolejne pokolenia Koszalinian nie rezygnowały z wizji portu w Koszalinie, był to stały element wszystkich planów rozwoju, zmieniały się jedynie koncepcje jego przeznaczenia, z przemysłowego i stoczniowego dawniej, na turystyczne obecnie.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że pierwsze zaślubiny z morzem w 1945 roku odbyły się w Mrzeżynie, a nie w Kołobrzegu i wiążą się one z Koszalinem (kawalerzyści z I Warszawskiej Brygady Kawalerii, która dokonała zaślubin, stacjonowali po wojnie w Koszalinie w koszarach przy ul. 4 Marca - więcej w wątku Zaślubiny Polski z morzem). (ah)

Na zdjęciu: nowe wrota sztormowe na przebudowanym kanale Jamneńskim.

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież